dinsdag, juni 28, 2005

zit



Toen ik de Alleweder kocht, zat er nog een origineel alu stoeltje in. Wat allesbehalve lekker zat, dus die moest er zo vlug mogelijk uit. Ik had nog een stoeltje liggen van een Batavus Relaxx, een soort van zitfiets waar ik een paar jaar geleden ook mee forensde. Na een paar weken gewenning vond ik dat best een aangename zit, ik heb zelfs nog een fietsvakantie gedaan met die Relaxx, dus waarom dat stoeltje niet inbouwen in de FAW ? Zogezegd, zogedaan. Een vriend van me heeft onderaan een extra stang met 2 rvs plaatjes gemonteerd, zodat de zit onderaan kon vastgemaakt worden in de schroefgaten die al in de FAW zaten. Voor de bovenkant werd een speciaal stuk gemaakt, waarmee de zit bovenaan met 1 bout kon bevestigd worden aan de bovenkant van de achterste wielkast.
In het begin had ik sterk mijn twijfels of die ene bout wel sterk genoeg zou zijn, maar totnogtoe heeft-ie geen krimp gegeven. De zit is afgesteld op mij en dus niet aanpasbaar voor derden. Geeft ook niet, want ik alleen rij ermee.
De zithoek is momenteel iets van een 35° schat ik (heb het nog nooit exact gemeten), voor mij vrij ideaal.
Omdat de rug van de zit van open gaas is, heb ik praktisch geen last van een natte rug. Ook in de zomer komt er via de trapgaten en de open instap voldoende ventilatie doorheen om te kunnen blijven rijden, ook bij temperaturen van +30°.
Het stoeltje is zeker geen lichtgewicht (de originele alu weegt stukken minder), maar wel stukken comfortabeler. En daar was het mij in eerste plaats om te doen.
Voor de toekomst overweeg ik om de huidige zit te vervangen door een Versatile stoeltje (scheelt weer wat gewicht), maar dat is nog niet voor meteen ....